3 min read

Block 1: E-learning meester Sander academy

Wat houdt dit block in?

Meester Sander biedt voor leerkrachten online cursussen aan over lesgeven met ICT aan met name het jonge kind. Hierin leer je te werken met diverse tools en producten die je kunt gebruiken en inzetten in het onderwijs. Na het succesvol doorlopen van deze online cursus van Meester Sander academy ontvang je een certificaat.

Certificaat

Link naar certificaat

Toepassing in de praktijk

Op 20 april 2023 heb ik een techniekles verzorgd, waarbij ik het digibord heb ingezet ter introductie en verheldering. Op basis van de tips die door Meester Sander zijn uitgelicht, heb ik een Prowise Presenter presentatie in elkaar gezet. Deze presentatie bevat zowel relatief droge stof, denk aan mijn spelregels, als dynamische elementen:

  • een timer, zodat mijn circuitje tijdig kon doorwisselen;
  • verborgen antwoorden, zodat leerlingen hiermee een extra handvat hadden naast het werkblad bij het circuit;
  • geïntegreerde linkjes naar PhET applets van de Universiteit van Colorado - ter illustratie van de magie die achter de uitgevoerde proefjes schuilging;

ICT-Bekwaamheidseisen

  • 1.1.3 De leerkracht toont aan digitale apparaten en besturingssystemen (Windows, OSX en Google/Android) te kunnen gebruiken en software/apps te kunnen beheren.
Voorbereiding is gedaan op een Macbook op basis van macOS. Uitvoering is gedaan op een CTouch digibord draaiend op Windows 10.
  • 1.1.4 De leerkracht toont aan verschillende kantoortoepassingen functioneel te gebruiken: tekstverwerkers, presentatiesoftware en spreadsheets.
Google Docs is gebruikt voor het opmaken van werkbladen die door de leerlingen zijn gebruikt tijdens deze les. Prowise Presenter 10 vormde de basis voor mijn begeleidende presentatie.
  • 2.2.1 De leerkracht toont aan dat hij een presentaties/instructies kan ondersteunen door gebruik te maken van verschillende software en hardware.
Zie de interactieve ondersteundende applets van PhET. Iets complex op deze manier inzichtelijk kunnen maken voor de leerlingen, hielp zowel hen als mij de instructie eenvoudig, doch duidelijk te houden.
  • 2.2.3 De leerkracht toont aan ICT betekenisvol en efficiënt te kunnen inzetten rekening houden met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen.
De leerlingen hebben een goed begrip gekregen van het concept stroomkring naar aanleiding van de PhET-applet waarmee we samen op 'speurtocht' gegaan zijn.
  • 2.3.1 De leerkracht toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.
Zie het verweven van de PhET-applets.
  • 3.1.1 De leerkracht toont aan het eigen leerproces digitaal vast te leggen en dit voor anderen inzichtelijk maken.
Zie deze website MeesterRick.nl

(Externe) bronnen

Theoretisch zijn geen bronnen gebruikt behalve mijn eigen kennis.

Onderstaande zijn linkjes naar PhET applets.

‪Circuit constructiedoos: gelijkstroom‬
‪Ballonnen en statische elektriciteit‬

Bewijs van uitvoering

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat