3 min read

Block 4: ChatGPT

Wat houdt dit block in?

Met de ontwikkeling van ChatGPT krijgen we steeds meer zicht op de (toekomstige) mogelijkheden van technologie. ChatGPT is inmiddels in staat om op basis van een vraag teksten te produceren die nauwelijks afwijken van teksten zoals deze door mensen worden geschreven. Enerzijds levert dit vraagtekens op over hoe we kunnen herkennen wat écht is, wat niet, en maakt technologie ons als mens niet 'dom'? Anderzijds kan het gezien worden als een enorme database waar informatie in en inspiratie in gevonden kan worden.

Toepassing in de praktijk

Op 20 april 2023 heb ik een techniekles verzorgd, waarbij ik ChatGPT heb gebruikt voor het uitdenken van de proefjes die ik de leerlingen heb laten doen.

ICT-Bekwaamheidseisen

  • 1.1.3 De leerkracht toont aan digitale apparaten en besturingssystemen (Windows, OSX en Google/Android) te kunnen gebruiken en software/apps te kunnen beheren.
Voorbereiding is gedaan op een Macbook op basis van macOS. Uitvoering is gedaan op een CTouch digibord draaiend op Windows 10.
  • 1.1.4 De leerkracht toont aan verschillende kantoortoepassingen functioneel te gebruiken: tekstverwerkers, presentatiesoftware en spreadsheets.
Google Docs is gebruikt voor het opmaken van werkbladen die door de leerlingen zijn gebruikt tijdens deze les.
  • 1.1.6 De leerkracht toont aan veilig om te gaan met computers en met programmatuur voor internet.
Aangezien de activiteit betrekking heeft op het gebruik van een digitale tool, is het belangrijk om hier veilig mee om te gaan. Als programmeur c.q. network engineer, denk ik dat ik hier een mazzeltje mee heb - maar merk ik ook dat de kritische houding die ik hierin heb niet overal gangbaar is.
  • 2.1.3 De leerkracht toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.
Het gebruik van ChatGPT als hulpmiddel bij het ontwerpen van techniekproefjes vereist het afstemmen van de leerdoelen en het leerproces op de inzet van deze technologie. ChatGPT kan vanalles verzinnen, maar het is en blijft aan mij om in gegenereerde teksten het kaf van het koren te (blijven) scheiden.
  • 2.3.1 De leerkracht toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.
Het leermateriaal is door mij samengesteld op basis van een resultaat uit het ChatGPT model.
  • 3.1.1 De leerkracht toont aan het eigen leerproces digitaal vast te leggen en dit voor anderen inzichtelijk maken.
Zie deze website MeesterRick.nl
  • 4.1.3 De leerkracht toont aan dat hij opgedane ICT-kennis en vaardigheden met andere docenten kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.
Artificial Intelligence en Machine Learning zijn niet nieuw, maar de ontwikkeling komt nu wel ineens in een stroomversnelling. Het is belangrijk om je peers goed voor te lichten. ChatGPT is een taal-/teksthulpmiddel, geen robot die 'denkt'. Ik voel mij verplicht om, waar mogelijk, in deze voorlichting mijn steente bij te dragen.  

(Externe) bronnen

GPT-4

Bewijs van uitvoering

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat

Nog niet verstrekt.