3 min read

Block 5: Evalueren met ICT

Wat houdt dit block in?

ICT biedt veel mogelijkheden om het leren van leerlingen te ondersteunen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van verschillende tools (zoals gynzy en prowise), software (al dan niet methode-geboden), digitale toetsen en evaluatie-instrumenten. Als leerkracht heb je dan ook veel mogelijkheden om het oefenen, evalueren en toetsen met ict vorm te kunnen geven, rekening houdend met de doelen die je wilt bereiken. Belangrijk hierbij zijn de mogelijkheden die je hebt in jouw context, de kwaliteitseisen die je stelt en de wijze waarop je ict wilt inzetten in de organisatie van jouw onderwijs.

Toepassing in de praktijk

Eind 2020 deed ik een minor aan de PABO van de Hanzehogeschool Groningen. Als onderdeel hiervan mocht ik - nota bene in de hoogtijdagen van de coronapandemie - een paar weken stagelopen op een basischool, de Lichtbron in Buitenpost. De minor was onderdeel van mijn toenmalige studie informatica. Ik wilde graag beide werelden combineren door ICT actief in te zetten in de lessen die effectief het begin waren van mijn leerkrachtloopbaan van vandaag de dag. Ik heb er toen voor gekozen om actief te spelen met Kahoot.

ICT-Bekwaamheidseisen

  • 1.1.3 De leerkracht toont aan digitale apparaten en besturingssystemen (Windows, OSX en Google/Android) te kunnen gebruiken en software/apps te kunnen beheren.
Voorbereiding is destijds gedaan op een laptop op basis van Ubuntu (Linux). Uitvoering is gedaan op een Prowise digibord draaiend op Windows 10.
  • 2.2.1 De leerkracht toont aan dat hij een presentaties/instructies kan ondersteunen door gebruik te maken van verschillende software en hardware.
Ik heb Kahoot gebruikt. Dit was tot noch toe nog nooit ingezet door de leerkracht. Als ICT'er, wilde ik de kracht van ICT reeds graag uitproberen in het modern basisonderwijs.

2.2.3 De leerkracht toont aan ICT betekenisvol en efficiënt te kunnen inzetten rekening houden met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen.

De leerlingen deden heel actief mee met de Kahoots. Naderhand kreeg ik zowel van de leerkracht als van de leerlingen veel lovende reacties. Doordat Kahoot in spelvorm is EN de leerlingen hun iPad mochten gebruiken, waren ze erg betrokken en enthousiast.
  • 3.1.1 De leerkracht toont aan het eigen leerproces digitaal vast te leggen en dit voor anderen inzichtelijk maken.
Zie deze website MeesterRick.nl

(Externe) bronnen

Make your students the hosts of their own learning experiences
A student-centered learning platform and content hub designed to help students to take an active role in their education through powerful play

Bewijs van uitvoering
Helaas heb ik geen contact kunnen krijgen met mijn toenmalige mentor. Wél kan ik in mijn Kahoot account twee Kahoot-quizzen terugvinden, waarin te zien is dat ze drie jaar geleden voor zowel een Kerstviering als voor een reflectie op een methodeles uit Meander zijn gemaakt én meermaals zijn gespeeld.

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat