4 min read

Block 6: Interactief lesgeven

Wat houdt dit block in?

Er zijn verschillende tools waarmee je interactie vorm kunt geven tijdens het lesgeven of het geven van een instructie. Interactie zorgt ervoor dat leerlingen een actieve houding aannemen bij de uitleg of de activiteit. Met tools zoals padlet (digitale muurkrant), nearpod (reageren op stellingen en vragen), lesson-up of kahoot kun je deze interactie met ict vorm geven.

Toepassing in de praktijk

Op 20 april 2023 heb ik een techniekles verzorgd, waarbij ik het digibord heb ingezet ter introductie en verheldering. Op basis van de tips die door Meester Sander zijn uitgelicht, heb ik een Prowise Presenter presentatie in elkaar gezet. Deze presentatie bevat zowel relatief droge stof, denk aan mijn spelregels, als dynamische elementen:

  • een timer, zodat mijn circuitje tijdig kon doorwisselen;
  • verborgen antwoorden, zodat leerlingen hiermee een extra handvat hadden naast het werkblad bij het circuit;
  • geïntegreerde linkjes naar PhET applets van de Universiteit van Colorado - ter illustratie van de magie die achter de uitgevoerde proefjes schuilging;

Eind 2020 deed ik een minor aan de PABO van de Hanzehogeschool Groningen. Als onderdeel hiervan mocht ik - nota bene in de hoogtijdagen van de coronapandemie - een paar weken stagelopen op een basischool, de Lichtbron in Buitenpost. De minor was onderdeel van mijn toenmalige studie informatica. Ik wilde graag beide werelden combineren door ICT actief in te zetten in de lessen die effectief het begin waren van mijn leerkrachtloopbaan van vandaag de dag. Ik heb er toen voor gekozen om actief te spelen met Kahoot.

ICT-Bekwaamheidseisen

  • 1.1.3 De leerkracht toont aan digitale apparaten en besturingssystemen (Windows, OSX en Google/Android) te kunnen gebruiken en software/apps te kunnen beheren.
Voorbereiding is destijds gedaan op een laptop op basis van Ubuntu (Linux). Uitvoering is gedaan op een Prowise digibord draaiend op Windows 10.
  • 1.1.5 De leerkracht toont aan een internetbrowser en communicatieprogramma’s/apps functioneel te kunnen gebruiken
Voor het gebruik van deze interactieve tools is het functioneel kunnen gebruiken van internetbrowsers een must.
  • 2.2.1 De leerkracht toont aan dat hij een presentaties/instructies kan ondersteunen door gebruik te maken van verschillende software en hardware.
Ik heb Kahoot gebruikt. Dit was tot noch toe nog nooit ingezet door de leerkracht. Als ICT'er, wilde ik de kracht van ICT reeds graag uitproberen in het modern basisonderwijs.
  • 2.1.3 De leerkracht toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd
De integratie van interactieve tools in de lespraktijk vereist dat de leerdoelen, het leerproces, en de toetsing op elkaar zijn afgestemd om effectieve en betekenisvolle leerervaringen te bieden.

2.2.3 De leerkracht toont aan ICT betekenisvol en efficiënt te kunnen inzetten rekening houden met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen.

De leerlingen deden heel actief mee met de Kahoots. Naderhand kreeg ik zowel van de leerkracht als van de leerlingen veel lovende reacties. Doordat Kahoot in spelvorm is EN de leerlingen hun iPad mochten gebruiken, waren ze erg betrokken en enthousiast.
  • 3.1.1 De leerkracht toont aan het eigen leerproces digitaal vast te leggen en dit voor anderen inzichtelijk maken.
Zie deze website MeesterRick.nl
  • 4.1.1 De leerkracht toont aan dat hij inzicht heeft in eigen kennis, vaardigheden en houding betreft de inzet van ICT in het onderwijs en kan deze (met behulp van digitale toepassingen) op eigen initiatief ontwikkelen
Het actief gebruik van interactieve tools vereist voortdurende professionele ontwikkeling en het vermogen om ICT-vaardigheden op eigen initiatief te ontwikkelen en toe te passen in de lespraktijk.

Ik heb recent meegewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe tooling soortgelijk aan de genoemde interactieve tools. Dit lanceert binnenkort ... en ook - mocht het zover komen - zodra ik écht leerkracht kan worden, zal ik nooit stoppen met het innoveren op het raakvlak van mijn twee grote passies, daar waar ICT en Onderwijs samen hand in hand gaan.  
  • 4.1.3 De leerkracht toont aan dat hij opgedane ICT-kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren
De ervaring met het actief inzetten van interactieve tools kan worden gedeeld met collega's om nieuwe kennis en inzichten te delen en gezamenlijk te leren van elkaars ervaringen.

(Externe) bronnen

Make your students the hosts of their own learning experiences
A student-centered learning platform and content hub designed to help students to take an active role in their education through powerful play

Onderstaande zijn linkjes naar PhET applets.

‪Circuit constructiedoos: gelijkstroom‬
‪Ballonnen en statische elektriciteit‬

Bewijs van uitvoering

Feedback van de mentor over mijn interactieve techniekles

Helaas heb ik geen contact kunnen krijgen met mijn toenmalige mentor. Wél kan ik in mijn Kahoot account twee Kahoot-quizzen terugvinden, waarin te zien is dat ze drie jaar geleden voor zowel een Kerstviering als voor een reflectie op een methodeles uit Meander zijn gemaakt én meermaals zijn gespeeld.

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat

Nog niet verstrekt.