3 min read

Block 8: Computational Thinking

Wat houdt dit block in?

Op een activerende wijze verken je mogelijkheden om computational thinking en/of ‘unplugged’ programmeren vorm te geven en (aspecten van) de 21st Century Skills te verwerken. Bij 'unplugged' probeer je dit zonder gebruik te maken van ICT-toepassingen. Hierbij kan gedacht worden aan het CodeWise kaartspel, twister-mat en spraakcommando’.

Toepassing in de praktijk

Ik heb de leerlingen uitgelegd dat ik in het dagelijks leven eigenlijk helemaal geen meester ben. Eigenlijk zit ik veel achter de computer en geef ik opdrachten aan computers - om daar heel belangrijke dingen mee te doen. Samen hebben we gefilosofeerd over het belang van het goed kunnen begrijpen hoe computers werken, zodat je er ook effectief mee kunt omgaan. Vooral de dames wilde ik hierbij goed betrekken, simpelweg omdat binnen de ICT een omgekeerde man-vrouw-verhouding geldt. Dat mogen er best meer worden. Toen ik bijvoorbeeld aangaf dat vrouwen die heel goed konden rekenen een vitale rol hadden gespeeld bij vroege ruimtereizen (lees: Hidden Figures), waren ook de laatste dames erbij :-).

Waar men aanvankelijk dacht dat computational thinking (of zoals ik het had genoemd: “programmeren”) zou leiden tot het werken op de computer, heb ik dit zo analoog mogelijk gehouden. We zouden samen de meester gaan vervangen door een robot. Welke features zou de robot dan moeten hebben? En, daarop volgde: hoe zou je een robot deze features dan kunnen laten uitvoeren? We kwamen erachter dat wij mensen relatief veel ‘zomaar’ doen, maar je voor het (kunnen) programmeren best een hoge mate van granulariteit moet hebben. Je moet heel precies, en in kleine stapjes denken om zo tot het eindresultaat te komen.

Nadat de leerlingen in groepjes uiteengingen om feitelijk binnen een half uur een volledig werkende “applicatie” te programmeren, inclusief een ontwerp en testfase, werden de applicaties als eindproducten op papier bij meester ingeleverd, wie de opdrachten zorgvuldig en conform de gegeven opdrachten zou uitvoeren. Verrassend genoeg: geen enkel programma kwam écht goed uit. Ik ben bont en blauw thuisgekomen. Een robot denkt niet. Een robot volgt tenzij word ingegrepen; ook wanneer de instructies fout gaan.

ICT-Bekwaamheidseisen

  • 1.1.1 De leerkracht toont aan kennis te hebben van de functie van (onderdelen van) een computer en computernetwerken en de relevante basisbegrippen hierbij.
Ik heb destijds met de leerlingen gefilosofeerd over het begrijpen van computers en hun werking, wat aantoont dat ik beschikt over kennis van de basisprincipes van computers.
  • 1.1.7 De leerkracht toont aan diverse vormen van ‘content’ creëren toe te passen door functioneel en creatief gebruik van standaard toepassingen(en) audiovisuele software en communicatiemiddelen.
Ik beschrijf hierboven hoe ik de leerlingen heb betrokken bij het proces van denken over de functionaliteit van een robot (computer) en hoe ze deze opdrachten zou kunnen uitvoeren.
  • 1.4.1 De leerkracht toont aan problemen op een dusdanige wijze te kunnen formuleren zodat een computer of ander hulpmiddel gebruikt kan worden om het probleem op te lossen.
In deze opdracht hebben de leerlingen zelf problemen geformuleerd, en oplossingsgericht, deze zelfstandig vertaald naar instructies voor een 'robot'. Mijns inziens laat dat zien dat de er begrip is van computational thinking en het vermogen om problemen op te lossen door middel van geïnstrueerde stappen.
  • 2.3.3 De leerkracht toont aan dat hij (gevarieerd) ICT inzet om gestructureerd oefenen, samenwerken, evalueren en toetsen vorm te geven.
Bij deze activiteit is een diversiteit van leermiddelen en activiteiten gebruikt om computational thinking te onderwijzen. Hierbij zijn zowel analoge (unplugged) als digitale methoden gebruikt. Samenwerking, ontwerp en evaluatie zijn binnen de ICT belangrijke stappen, en deze kwamen aan bod.
  • 4.1.1 De leerkracht toont aan dat hij inzicht heeft in eigen kennis, vaardigheden en houding betreft de inzet van ICT in het onderwijs en kan deze (met behulp van digitale toepassingen) op eigen initiatief ontwikkelen.
Mijns inziens getuigt deze uitvoering hiervan. Ik heb dit zelf bedacht, ontwikkeld, uitgevoerd en hierop gereflecteerd.

(Externe) bronnen

Ik heb voor deze opgave mijn eigen ervaring binnen de Informatica gebruikt. Ter inspiratie ben ik vooraf in gesprek gegaan met een 'kennis uit het veld' die soortgelijke activiteiten vaker organiseert. Er zijn verder geen verdere bronnen gebruikt. Er is voorafgaand nagedacht over het gebruik van Scratch, maar ik wilde dit bewust 'unplugged' houden.

Bewijs van uitvoering

Helaas heb ik geen reflectie kunnen terugvinden, en kan ik de stagebegeleider van destijds niet meer bereiken. Hij is daar niet meer werkzaam. Dat ten tijde van de uitvoering van deze activiteit er bovendien een invaller was, maakt het nog gecompliceerder.

Feedback door medestudenten

EU Badgr (Canvas Badges) certificaat

Nog niet verstrekt.