Propedeutische fase

Semester 1

In het eerste semester van het schooljaar 2022-2023 stonden we voor de uitdaging om twee verschillende lesarrangementen te bedenken. In de eerste helft van deze periode heb ik het formeel arrangement 'Leren in de klas' ontwikkeld. Binnen dit arrangement waren er drie lessen: levensbeschouwing, een taalles en een les rekenen, allemaal gericht op het thema Ziekenhuis voor de kleuters.

Voor levensbeschouwing heb ik ervoor gekozen om voor te lezen en daarna een gesprek te voeren over het verhaal. Om deze les vorm te geven, heb ik me verdiept in het EDI-instructiemodel en geleerd hoe ik een effectief levensbeschouwelijk gesprek kan voeren.

Bij de taalles en de les rekenen heb ik gebruikgemaakt van de Kennisbasis Taal en het boek Rekenen-Wiskunde & Didactiek om de theoretische basis te onderbouwen. Het was belangrijk om de juiste instructiemethoden toe te passen en de leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun taal- en rekenvaardigheden binnen het thema Ziekenhuis.

Als je geïnteresseerd bent in de resultaten van deze periode, kun je hier klikken om het verslag van het lesarrangement 'Leren in de klas' te downloaden.

In de tweede helft van het semester hebben we het informele arrangement 'Leren doe je overal' geïmplementeerd. Dit arrangement omvatte drie verschillende lessen: drama, muziek en Engels.

Voor de lessen drama en muziek heb ik me verdiept in het concept van scaffolding, waarbij ik de leerlingen stap voor stap begeleidde bij het ontwikkelen van hun creatieve expressie en muzikale vaardigheden. Het EDI-instructiemodel diende als leidraad om de instructie effectief te laten verlopen.

Daarnaast heb ik me beziggehouden met klassenmanagement en het KVB-model (Muziek), hoewel ik op dat moment nog niet op de hoogte was dat we dit in periode 3 zouden leren. Het was van belang om een positief leerklimaat te creëren en de leerlingen te ondersteunen bij hun individuele ontwikkeling.

Ook heb ik me verdiept in het concept van leren in de 21e eeuw, waarbij ik probeerde de lessen relevant te maken voor de hedendaagse wereld en de vaardigheden van de leerlingen te versterken.

Indien je interesse hebt in de resultaten van deze periode, kun je hier klikken om het verslag van het lesarrangement 'Leren doe je overal' te downloaden.

Semester 2

Mens, Maatschappij en Burgerschap

In het vak Mens, Maatschappij en Burgerschap heb ik me tijdens het tweede semester van leerjaar 2022-2023 beziggehouden met verschillende aspecten. Enerzijds heb ik een les Geschiedenis gegeven, waarbij ik de leerlingen heb meegenomen in een boeiende verkenning van de Hongerwinter gedurende het einde van de Tweede Wereldoorlog. Anderzijds heb ik me verdiept in het vak Burgerschap door middel van de geboden verdiepingsopdracht. Hierbij heb ik me grondig verdiept in de rechten en plichten van burgers en heb ik verschillende maatschappelijke vraagstukken geanalyseerd en besproken. Deze ervaring heeft mijn begrip van de maatschappij en mijn eigen rol daarin verrijkt.

Hieronder vind je het verslag zoals ik deze aan het eind van het semester ter beoordeling heb aangeleverd:

Taal & Identiteit

Het vak Taal & Identiteit bood mij de mogelijkheid om aandacht te besteden aan het waarderen van andere identiteiten en het belang van diversiteit. Gedurende het semester heb ik geleerd hoe ik mijn eigen identiteit kan verbinden met die van anderen, en hoe ik open kan staan voor verschillende taalvormen en communicatiestijlen. Ik heb ook geleerd om op een respectvolle manier met anderen in gesprek te gaan over taal en identiteit. Deze kennis en vaardigheden hebben mijn interculturele competentie vergroot en mij geholpen om een inclusieve en diverse omgeving te creëren.

Toetsing van dit vak volgt op basis van een nader te geven presentatie.

Kunst in Cultuur

Binnen het vak Kunst in Cultuur heb ik mijn creatieve vaardigheden kunnen ontwikkelen en heb ik verschillende kunstvormen verkend. Ik heb drie verschillende lessen gegeven, namelijk een les muziek, een les beeldend en een les drama. Tijdens de muziekles heb ik de leerlingen kennis laten maken met verschillende muziekstijlen en hen zelf laten experimenteren met muzikale expressie. In de les beeldend hebben we gewerkt aan diverse kunstprojecten, waarbij de leerlingen hun eigen creatieve visie konden uiten. Tot slot heb ik de leerlingen meegenomen in de wereld van het theater tijdens de les drama, waarbij ze leerden improviseren en acteren. Het vak Kunst in Cultuur heeft mijn liefde voor kunst en cultuur versterkt en heeft me in staat gesteld om deze passie met de leerlingen te delen.

Hieronder vind je het verslag zoals ik deze aan het eind van het semester ter beoordeling heb aangeleverd:

Mens, Natuur & Technologie

Het vak Mens, Natuur & Technologie bood de gelegenheid om de relatie tussen mens, natuur en technologie te verkennen. In dit semester heb ik twee lessen Techniek gegeven, waarbij ik de leerlingen heb laten kennismaken met verschillende technologische principes en hen heb aangemoedigd om zelfstandig aan de slag te gaan met technische projecten. Daarnaast heb ik één les Natuur verzorgd, waarbij ik de leerlingen bewust heb gemaakt van het belang van duurzaamheid en milieubescherming. Dit vak heeft mijn begrip van technologie en natuurwetenschappen vergroot en heeft me geholpen om de leerlingen te inspireren om actief betrokken te zijn bij technologische ontwikkelingen en milieuvraagstukken.

Verslag volgt.

Portfoliopresentatie

Aan het eind van het eerste jaar heb ik een portfoliopresentatie gegeven waarin ik een beeld heb gepoogd te schetsen van de doorgemaakte ontwikkeling. De Canva-presentatie die hierbij begeleidend was, is hieronder te vinden:

https://www.meesterrick.nl/portfoliopresentatie/

Flankerende lijn

Rekenen-Wiskunde Didactiek

Meten en meetkunde

To-Do.

Hele getallen

To-Do.

Voortgangstoets

Taalvakken

Gedurende de propedeutische fase heb ik verschillende vakken gevolgd in het thema 'Taal': Nederlands, Engels en Meertaligheid (ter vervanging van het vak Frysk).

Graag verwijs ik hieronder naar het taalleesdossier zoals ik dat gedurende het eerste jaar aan de PABO heb opgebouwd.

Taalleesdossier Jaar 1 - Meester Rick